Webové stránky používají cookies, díky kterým je prohlížení stránek příjemnější a snazší. Ke zpracování některých cookies potřebujeme od vás souhlas, který dáte kliknutím na "Přijmout všechny cookies", nebo nastavte jednotlivě v "Nastavení souborů cookies“.
S poučováním se setkáváme v rodinných rozhovorech, na pracovišti nebo mezi přáteli. Ačkoliv často vychází z dobrých úmyslů, jeho efekt může být opačný. Místo aby druhému pomohlo, může narušit vztah, vyvolat pocit nedostatku respektu a uzavřít komunikační kanály. V tomto článku se podíváme na to, proč lidé poučují, jaký má tento přístup vliv na vztahy, a především jak se mu vyhnout nebo jej nahradit efektivnější formou komunikace.
CO VŠE SPADÁ DO POUČOVÁNÍ?
Nevyžádané rady. Např. Musíš, nesmíš, měl/a bys…
Automatické vysvětlování něčeho, co druhý možná ví.
Dávání se za příklad. Např. Já když jsem byl/a v tvých letech, tak…
Přednášky. Pokud někdo udělá chybu, místo krátkého poučení se o tom dlouze rozmlouvá a zbytečně se chyba rozebírá do detailů.
Poučování o tom, co je správné a co je špatné.„Tohle bys neměl/a dělat, to je prostě špatné.“
Nepřiměřené kontrolování. Např. A kdy chceš jako začít? Ty jsi ještě nezačal/a?
Neustálé sledování a komentování činů druhého člověka s cílem ho vést správným směrem.
Mít poslední slovo. Např. A co sis myslel/a? To je přeci jasné, když…
PROČ LIDÉ POUČUJÍ?
Poučování často pramení z různých psychologických a společenských důvodů. Někteří lidé mají potřebu sdílet své zkušenosti a rady, protože si myslí, že mohou druhým pomoci – jejich úmysl je tedy dobře míněný. Jiní mohou poučovat z pocitu převahy, kdy si chtějí upevnit svou autoritu nebo získat uznání. Tendence poučovat často souvisí také s věkem a životními zkušenostmi – lidé, kteří zažili mnoho situací, mají přirozeně pocit, že jejich rady mají větší váhu.
CESTA DO PEKEL JE DLÁŽDĚNA DOBRÝMI ÚMYSLY
Ačkoli poučování může být často vedeno dobrými úmysly, jeho dopady na vztahy bývají spíše negativní. Pokud druhého neustále upozorňujeme na jeho chyby nebo mu říkáme, co by měl dělat, může to v něm vyvolat pocity nedostatečnosti, ponížení nebo nedostatku respektu. Takové chování může snadno narušit důvěru a otevřenost v komunikaci.
Toxické poučování navíc často vede k tomu, že se druhá strana uzavře do sebe, přestane sdílet své myšlenky nebo dokonce začne vzdorovat.
CO LZE POVAŽOVAT ZA TOXICKÉ POUČOVÁNÍ?
Toxické poučování je forma komunikace, při které jeden člověk neustále opravuje, kritizuje či udílí rady druhému, aniž by o to byl požádán nebo aniž by respektoval jeho názor, potřeby či situaci. Toto chování se často projevuje povýšeneckým tónem, přehnaným důrazem na vlastní pravdu nebo snahou ukázat svou převahu. Toxické poučování vyvolává v druhém člověku pocity ponížení, frustrace a nepochopení a vytváří emocionální odcizení.
KOMUNIKAČNÍ ALTERNATIVY K POUČOVÁNÍ
Místo poučování je možné přistupovat ke sdílení rad a zkušeností způsobem, který druhé neodradí, ale naopak je podpoří a motivuje. Klíčem je empatie – snažte se pochopit situaci druhého, než mu začnete nabízet řešení. Jedním z nejúčinnějších způsobů je kladení otevřených otázek, které druhého vedou k tomu, aby si sám našel odpověď nebo řešení.
Například místo„Měl bys to udělat takhle,“ zkuste „Jaké máš možnosti? Jak to chceš řešit? Co by podle tebe mohlo fungovat?“
Dalším důležitým nástrojem je aktivní naslouchání. Dejte druhému prostor, aby mohl sdílet své myšlenky a pocity, aniž by měl pocit, že je pod tlakem nebo hodnocen. Když chcete sdílet vlastní zkušenost, zkuste to třeba takto: „Mám podobnou zkušenost, chtěl/a bys slyšet, jak jsem to řešil/a já?“ Tím dáváte druhému možnost volby a posilujete vzájemný respekt v komunikaci. Respektující komunikace je o spolupráci, nikoli o dominanci – a právě to je cesta k budování zdravých a otevřených vztahů.
NEPOUČOVÁNÍ JAKO NÁSTROJ BUDOVÁNÍ SEBEDŮVĚRY
Když místo poučování nabídneme prostor pro vlastní analýzu situace a hledání řešení, umožňujeme druhému růst a budovat si sebedůvěru. Tento přístup zároveň vytváří pocit respektu a rovnoprávnosti ve vztahu. Je důležité přijmout, že každý má právo na vlastní chyby a zkušenosti, protože právě ty jsou klíčem k učení a osobnímu rozvoji. Když se naučíme důvěřovat schopnostem druhých, nejenže posilujeme jejich autonomii, ale také přispíváme k vytváření zdravějších a harmoničtějších vztahů.
TIPY, JAK SE VYHNOUT POUČOVÁNÍ
Vyhnout se poučování vyžaduje především schopnost sebereflexe, sebekázně a ochotu měnit své komunikační návyky. Začněte tím, že si uvědomíte momenty, kdy máte tendenci druhé opravovat nebo jim radit, aniž by o to požádali. Místo toho zkuste naslouchat a vnímat situaci z pohledu druhého. Pokud máte potřebu sdílet svůj názor nebo zkušenost, nabídněte ji spíše formou otázky nebo návrhu, například:
„Měl/a bych k tomu myšlenku, zajímala by tě?“
Dalším užitečným krokem je snaha respektovat odlišné názory a přístupy – přijměte, že každý má právo na vlastní způsob řešení situací.
JSOU SITUACE, KDY JE TO PŘECI JENOM NA MÍSTĚ
Poučování je někdy nezbytné, zejména pokud pomáhá, vzdělává a probíhá s respektem. V rolích učitele, mentora nebo trenéra je sdílení znalostí přirozené. Je důležité, aby bylo poučování jasné, konstruktivní a přizpůsobené potřebám druhého. Vhodné je také při ochraně zdraví nebo bezpečnosti, například při varování před nebezpečím. Klíčové je, aby poučování bylo citlivé, empatické a zaměřené na řešení.
ZÁVĚREM
Poučování ve většině případů narušuje důvěru a respekt mezi lidmi. Klíčem k úspěšné komunikaci je uvědomění si, jakým způsobem sdílíme své rady a zkušenosti. Místo poučování je důležité vytvářet prostor pro dialog, naslouchat a respektovat pohledy druhých.
Pamatujte, že skutečně efektivní komunikace nevychází z pocitu převahy, ale z empatie, porozumění a snahy pomoci. Pokud se naučíte komunikovat bez zbytečného poučování, získáte zdravější vztahy a větší respekt . Zkuste proto příště místo poučování položit otázku nebo se zamyslet nad tím, jak byste chtěli slyšet radu vy sami. A pokud chcete své komunikační dovednosti posunout ještě dál, zvu vás na kurz Efektivní komunikace, kde se tématu věnujeme do hloubky a také prakticky trénujeme.
Autor: Petra S. Lachnittová
Další články
PÁCHAT DOBRO MÁ SVÁ PRAVIDLA aneb o pozitivní manipulaci
Pozitivní manipulace je stále manipulace, tedy může využívat i manipulativní techniky (i ty ne zcela férové), ale používá je k dosažení prospěšných cílů. Prospěch nikdy nemá POUZE ten, kdo manipuluje.
JSTE ZRALÁ OSOBNOST? aneb klíčové znaky opravdu dospělého myšlení
Zralou osobnost můžeme přirovnat ke zralému ovoci na stromě. Zatímco nezralé ovoce je často kyselé nebo nedotažené do plné chuti, zralé ovoce je sladké, šťavnaté a přesně v bodu, kdy je nejlepší ho sníst.
Troll v hlavě je vnitřní hlas, který vám našeptává, abyste jednali jinak, než v hloubi duše cítíte. Jeho hlavním nástrojem je strach. Vzbuzuje ve vás obavy, že vás ostatní nebudou mít rádi, když nebudete dělat to co oni chtějí.
Jsem duší minimalista, i když v realitě to tak asi zatím ne vždy vypadá. Možná právě proto mě zaujala kniha POMALU od Brook McAlaryové, kterou jsem před pár dny přečetla.